Kontaktní osoba: Mgr. Jaroslav Pavelec
Konzultace
středa, po dohodě i jiný den
U Kapličky 761, II. patro, č. dveří 203
Kontakt
376 326 375
778 407 210
Současná drogová scéna v ČR se dá charakterizovat asi takto: snižuje se věk prvokonzumentů a v závislosti na tom i věk pachatelů trestných činností. Drogy jsou již rozšířeny i do menších měst a vesnic v ČR, kde se tvoří nové skupinky uživatelů. V zahraničí roste zájem o pervitin. Obecně také stoupá obliba syntetických drog – hlavně extáze na tanečních scénách, přičemž uživatelé drog experimentují se stále novými látkami.
V ČR je velmi oblíbená marihuana (mezi konzumenty nazývána např. tráva, mařka, zelí, skunk). Již jsem zmínil extázi, u níž je také vysoká obliba, a rovněž roste počet uživatelů.
Pokud bychom měli vytvořit jejich profil, pak se věk těchto lidí pohybuje od 14 do 28 let, jsou to většinou studenti nebo pracující a bývají to lidé bez kriminálních aktivit.
Kontakt s drogou sebou samozřejmě nese jistá sociální rizika. Je důležité vědět, že užívání drog sice není protiprávní, ale držení drogy pro vlastní potřebu je protiprávní vždy (v množství malém – § 30 ods. 1 písm. J zák. o přestupcích a v množství větším než malém – § 187 a tr. zák.). Prodej drogy je pak podle zákona trestný vždy, a to bez ohledu na množství.
zák. č. 200/1990 Sb. O přestupcích – § 30
zák. č. 37/1989 Sb. O ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi – § 3, 4
zák. č. 167/1998 Sb. O návykových látkách – § 4
zák. č. 140/1961 Sb. Trestní zákon – § 187, 187a, 188, 188a, 201
zák. č. 218/2003 Sb. O odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o trestním soudnictví mládeže
Další informace můžete najít na stránkách národní protidrogové centrály: www.mvcr.cz/policie/npdc.html
Základním předpisem je Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Její základní tezí je, aby vzdělávání žáků vedlo k rovnoměrnému vzdělávání žáků a eliminovaly se poruchy učení pomocí podpůrných opatření. Ke zjišťování vědomostí a dovedností žáků se volily formy odpovídající schopnostem žáka, nemající na něj negativní vliv.
Žáci s SVPU by měli být odlišným způsobem vzděláváni a hodnoceni - jde o vrozené poruchy, za které žáci nemohou a nedovedou je ovlivnit.
vysvětlení všem zúčastněným, že žák bude odlišně hodnocen i vzděláván - jak a proč se tak bude dít - důležitý je taktní přístup učitele
předpoklad úspěšnosti je, že nebude vystavován takovým činnostem, ve kterých nemůže podávat optimální výkon
rozpracování skutečných vědomostí, znalostí a dovedností nezkreslených poruchou
vycházet z toho, v čem je žák úspěšný – dát mu možnost prožít si pocit úspěchu a ocenit projevenou snahu
posuzovat a hodnotit pouze to, co žák stačil vypracovat, vycházet z počtu jevů, které žák zvládl, vyhnout se porovnání s ostatními
mít na zřeteli, že každé zkoušení, kontrolní práce či diktát je pro žáka značnou zátěží – strach, úzkost – možnost selhání
dát žákovi k dispozici korekční pomůcky (kalkulátor,..)
Slovní hodnocení s SVPU upravuje metodický pokyn MŠMT č.j. 13711/2001-24. U běžného hodnocení se hodnotí známkou mírnější o jeden až dva stupně. Pokud žák dosáhne průměrných výsledků, je lépe hodnotit normálně, aby hodnocení nepůsobilo demotivačně. U dyslektiků můžeme slovně hodnotit i slovní úlohu v matematice.
Dyslexie – specifická nebo vývojová porucha čtení
Dysgrafie – specifická porucha psaní
Dysortografie – specifická porucha pravopisu
Dyskalkulie – specifická porucha matematických dovedností
Dyspinxie – specifická porucha kreslení
Dyspraxie – specifická porucha motoriky
Dysmúzie – specifická porucha v oblasti hudby
Žáci se SVPU prožívají často neúspěch a pocit méněcennosti. Porucha je překážkou v osvojování vědomostí, což je řetěz nepříznivých následků (obtíže ve čtení – zaostávání ve vědomostech – odraz v horší klasifikaci – demotivace ke školní práci, snížené sebehodnocení).
Základním dokumentem je odborný posudek, který vypracuje PPP, SVP nebo SPC. Pokud je žák integrován, stanoví se individuální výchovně vzdělávací program – ten vypracovává třídní učitel nebo učitel vyučovacího předmětu, ve spolupráci s poradenským zařízením, případně ve spolupráci s výchovným poradcem a zákonným zástupcem žáka a se spoluúčastí žáka v případě jeho zletilosti.
Vedení dokumentace žáka se řídí zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
chvalte nejen dobrý výkon, ale i snahu
při práci odstraňte všechny rušivé vlivy, protože pozornost se u těchto žáků dá velmi snadno rozptýlit
pracujte s dítětem často, ale krátkodobě
před žáka klademe reálné cíle, nároky zvyšujeme pozvolna
žáka nikdy nenutíme násilím, v klidné atmosféře se pracuje příjemněji
buďte trpěliví a neztrácejte nervy, postupné zrání nervové soustavy způsobí, že problémů bude časem ubývat
snažte se najít něco, v čem bude žák úspěšný
Všem učitelům přeji hodně trpělivosti a úspěchů při práci se žáky s SVPU.
Získávat odborné informace z oblasti výchovného poradenství - účast na schůzkách VP pro SŠ regionu – dle nabídky, navazovat a udržovat kontakty s VP ZŠ, šířit pozitivní informace o škole v dané spádové oblasti, upozorňovat na webovou stránku školy, účastnit se vzdělávacích seminářů – dle nabídky
Spolupráce s ÚP v Klatovech formou informační schůzky studentů – studijní a profesní orientace, informace o možnostech studia, dalším uplatnění absolventů
Spolupráce s realizačním týmem výchovně vzdělávacího programu " S tebou o tobě" – přednáška pro děvčata 1. ročníků – IV.)
Návštěva K – centra v Plzni – protidrogová prevence, volno časové aktivity (pro 2. ročníky - VI.)
Spolupráce s OHS v Klatovech výpůjčky videokazet (Řekni drogám ne!, Drogová problematika,…..)
Návštěva žáků 9. tříd ZŠ – informace o studiu na naší škole
Účast na schůzkách rodičů vycházejících žáků ze ZŠ – informace o studiu na naší škole
Účast na Dnu otevřených dveří – možnosti uplatnění žáků po ukončení studia, prevence sociálně patologických jevů
Spolupráce s vedením školy a ostatními učiteli – MPP (okamžité řešení ped.-psychol. Problémů vývoje a vzdělávání žáků)
Spolupráce s rodiči – poskytování konzultací na třídních schůzkách a informací – témata: Šikana, Práva dítěte, Drogová scéna v plzeňském regionu, …..)
Vzdělávací nabídka škol – profesní orientace žáků – informace o možnostech pomaturitního studia – kontrola správnosti vyplnění přihlášek ke studiu, kontakt se studijními odděleními VŠ a VOŠ, možnost zapůjčení informačních materiálů (UN, adresář VŠ a VOŠ,…)
Zjišťovat příčiny poruch učení a chování
Zjišťovat individuální předpoklady pro uplatňování a rozvíjení schopností a nadání žáků
Sledovat nadané a talentované žáky
Zaměřit se na prevenci školní neúspěšnosti a negativních jevů ve vývoji žáků
Sledovat úspěšnost našich absolventů v přijímacích zkouškách
Sledovat uplatnění absolventů na VŠ a VOŠ
Pomoc při kariérní volbě – poskytovat informace vedoucí k volbě vzdělávací dráhy a následně povolání
Sledovat potřeby trhu práce – využívat informace o volných místech pro absolventy, údaje o míře nezaměstnanosti – vštěpovat studentům – čím vyšší je úroveň vzdělání, tím nižší je míra nezaměstnanosti
V součinnosti s ostatními pedagogickými pracovníky zajišťovat a průběžně upravovat podmínky pro integraci žáků se specifickými poruchami chování a učení
Sledovat rizikové faktory významné rozvoj sociálně patologických jevů (rozhovor, dotazníky, návrh rodičům na odborné vyšetření)
Spolupracovat s PPP, Policií ČR
Koordinovat řešení problémů rodina – žák – škola
Navrhovat preventivní opatření k předcházení konfliktním situacím ve škole
Navrhovat řešení konfliktních situací rodiče – učitelé, učitel – žák, žák – žák
Zprostředkovávat všem učitelům informace o problematice SPJ, prevence šikany, prevence HIV/AIDS, prevence kriminality
Uplatňovat pro žáky metody a formy práce zaměřené na sebepoznávání, posilování zdravé sebereflexe, rozvoj kritického myšlení (dotazníky, poradenské rozhovory)
www.scio.cz – Informace o přijímacích zkouškách, o jednotlivých školách, ukázky přijímacích zkoušek, testy, kurzy
www.nuov.cz – Národní ústav odborného vzdělávání